Paikallisyhteisön tukipilari kulkee IT-kehityksen eturintamassa

Jyränkölän Setlementti on monipuolinen yhteisö, jolla on merkittävä vaikutus Heinolan ja Päijät-Hämeen elinvoimaan. Setlementillä on oma kansalaisopisto, kaksi ravintolaa, työllistämispalveluja ja vapaaehtoistoimintaa. Valtaosan toiminnasta muodostavat kuitenkin hoivapalvelut, joita Setlementin yli 100 työntekijää tarjoavat 300 asiakkaalle. 

 

Vanhat järjestelmät eivät vastanneet tarpeisiin

Hoivapalveluissa keskeistä on ihmisten kohtaaminen, hoivan ammattilaisten jaksaminen ja henkilöstön saatavuus. Koronapandemian aikana jaksaminen oli koetuksella ja tilannetta ei parantanut silloinen työvuorosuunnittelujärjestelmä, joka ei ollut enää kovin ajantasainen tai tehokas. 

"Suunnittelun vastuuhenkilöt valittelivat ettei järjestelmä päivittänyt tietoja ja käytettävyyden kanssa oli kaikenlaisia haasteita, mikä aiheutti turhaa työtä ja stressiä", Jyränkölän Setlementin hoivapalvelujohtaja Sirkku Taskinen sanoo. "Myös sijaisten löytäminen oli hankalaa ja se kuormitti esihenkilöitämme paljon."

 

Tekoäly ja sujuva sijaishallinta helpottavat arkea

Vuoroxin tekoäly jakaa työvuorot työntekijöiden toiveita ja suunnittelun parhaita periaatteita noudattaen. Hoiva-alalla on silti fakta, että tekijöitä ei aina ole riittävästi ja sijaisille on tarvetta. 

Sijaisten kyseleminen WhatsApp-rinkien ja tekstiviestien avulla on yllättävän aikaavievää. Jyränkölällä huomattiin myös, että kaikkien toimipisteiden yhteisen sijaisringin luonti oli vaikeaa. Apuun otettiin Koivu Solutionsin sijaishallinnan tuote Sotender, joka otettiin Jyränkölällä käyttöön kesällä 2024.

 

Kuva 1 - helppokäyttöisyys on valttia

 

Merkittäviä säästöjä ja tyytyväisempiä työntekijöitä

“Sijaiset ovat ottaneet Sotender-sovelluksen omakseen todella hyvin sen helppokäyttöisyyden ansiosta. Pystymme tarjoamaan yksiköissämme työskenteleville sijaisille kätevän kanavan varata työvuoroja. Samalla säästämme useita tuhansia euroja kuukaudessa ulkopuolisen rekrytoinnin tarpeen vähentyessä” Taskinen kertoo. 

Setlementin toimintaa ohjaa ajatus olla rohkeasti ihmisen puolella, mikä näkyy IT-hankinnoissa käytettävyyden ja työntekijän näkökulman korostamisena. “Vuoroxissa on hienoa miten tekoäly kykenee huomioimaan työn ja muun elämän yhteensovittamisen. Esihenkilön työtaakan keventäminen on meille tärkeää, jotta aikaa jää hoivaan ja ihmisten kohtaamiseen. Sotender ja Vuorox tukevat molemmat hyvin tätä tavoitetta” Taskinen linjaa.

 

Kuva 2 - arkea hoivapalveluissa

 
Edellinen
Edellinen

Sujuva työvuorosuunnittelu säästää aikaa ja helpottaa arkea ateriapalveluissa

Seuraava
Seuraava

Työvuorosuunnittelun kustannukset